Meet the Makers: Secret Aardvark Trading Co.

secret aardvark interview heatsupply meet the makers

Steeds meer mensen leren de wondere wereld van hot sauce kennen, maar over de makers van die heerlijke hete sauzen is voor velen nog niet veel bekend. Wie zijn toch die helden achter de merken die ons verwennen met de lekkerste pittige sauzen? Tijd om daarachter te komen in onze interview-serie ‘Meet the Makers’.

Secret Aardvark Trading co.

De eerste ‘Meet the Makers’ kwam uit het verre Canada, de tweede van het wat dichterbij gelegen Duitsland, maar voor de derde gaan we weer helemaal naar het Noord-Oosten van de VS: Portland, Oregon. Dat is namelijk de thuishaven van het immens populaire Secret Aardvark. Vooral de Habanero saus van dit merk met de bijzondere naam is een ware hit in de hot sauce community. Niet alleen vanwege de aanwezigheid in Hot Ones, maar vooral vanwege de ratings op Amazon en andere platforms. Het is waarschijnlijk de best beoordeelde hot sauce ter wereld en onafgebroken de nummer 1 bestseller op Heatsupply. Hoog tijd om er meer over te leren kennen dus! We spreken met Stacy, de powervrouw die het bedrijf runt nadat haar man overleed.

Wanneer en wat was je eerste hot sauce ervaring?

Ik groeide op in Idaho en ik had veel vrienden met een Mexicaanse achtergrond. Je sloeg nooit een uitnodiging af om daar te eten. Het hoogtepunt was altijd de eigen gemaakte salsa en hot sauce!

Waardoor besloot je je eigen merk te starten?

Mijn overleden man en ik startte het merk in 2004. Scott was echt de drijvende kracht. Hij was een chef en muzikant. Samen reisden we veel en graag en dan probeerden we altijd de lokale hot sauce. Toen we een keer in Mexico aan het reizen waren hebben we vele kilometers naar een bepaald dorp uit de richting gereden, want we hadden gehoord dat er iemand met een heerlijke hot sauce langs de weg stond!

Scott’s leven in voedsel begon toen hij op 13-jarige leeftijd meedeed aan een chili wedstrijd. Daarna startte hij een taartenbedrijf, meerdere catering businesses, een tamale karretje en hij was mede-oprichter van Portland’s eigen Salvador Molly’s. Vrienden en familie boekte altijd een spot aan onze tafel, want je wist nooit welke heerlijke en overgetelijke gerechten (en verhalen) er uit de keuken konden komen. Scott geloofde erin dat voedsel lekker moet zijn en niet alleen heet. We hebben hard gewerkt om die focus te houden bij onze nieuwe producten. Hoewel we Scott verloren aan alvleesklierkanker in 2009, hebben we zijn erfenis in leven gehouden en zelfs laten groeien.

Hoe kwam je op de naam van je merk?

Er is een kort verhaal en een lang verhaal om dat uit te leggen. Het korte verhaal is dat het Scott’s favoriete dier was. Het langere verhaal is dat toen hij in zijn late tienerjaren zat, Scott en zijn vrienden een artikel in de lokale krant lazen met de titel “Nine ways to identify a gang” (Negen manieren om een ‘gang’ te identificeren). Ze vonden het artikel zo belachelijk (het waren alleen maar stereotypes van sociale groepen) dat ze een satirische brief naar de editor stuurde waarin ze claimden onderdeel te zijn van een ‘gang’, genaamd de “Secret Aardvarks”. De krant nam het serieus en publiceerde een waarschuwing over de nieuwe ‘gang’. Hij moest er heel erg om lachen, totdat hij het jaren later tijd vond om zijn saus die naam te geven.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Aardvark #10yearchallenge Who remembers these?

Een bericht dat is gedeeld door @ secretaardvark op

Wat is je favoriete ingrediënt om mee te werken?

Habanero’s! Ik hou ervan! Ik hou van de zoetigheid en de smaak. Elke kleur heeft een heel eigen smaak, plus ze zijn zowel gerookt als gepekeld geweldig.

Hoe ziet je werkruimte eruit?

We hebben niet onze eigen productieruimte. We gebruiken meerdere bedrijven over de hele Verenigde Staten die de saus voor ons maken. Als ik aan een nieuwe smaak aan het werken ben doe ik dat gewoon in de keuken van mijn huis. Zelfs vóór COVID werkten we allemaal al vanuit huis. Mijn kantoor is een belachelijke hoop papieren, samples en producten. korte video nog bij

Wat is het ultieme hoogtepunt tot nu toe?

We hebben een geweldig jaar gehad en sowieso een geweldige run in het algemeen. We zaten in Hot Ones een aantal jaren geleden en we zijn genoemd door een aantal geweldige chefs, inclusief Michael Symon, die onze saus in zijn Mabel BBQ restaurants gebruikt. Het is dus moeilijk om een ultiem hoogtepunt te kiezen. Recent hebben we trouwens een financieel doel behaald waarvna ik weet dat Scott daar heel trots op zou zijn. Dat is denk ik het ultieme hoogtepunt.

Wat is je favoriete hot sauce van een ander merk?

Marie Sharp’s Smokin’ Marie is één van mijn favoriete sauzen aller tijden.

Heb je een favoriete culturele hot sauce referentie (in muziek of tv/film)?

Beyoncé met de “I got hot sauce in my bag / swag” tekst in het nummer Formation.

Wat is je favoriete muziek om te draaien tijdens het maken/eten van hot sauce?

  • Grateful Dead – Scarlet / Fire Live at Barton Hall at Cornell University on 5/8/77. Dit nummer duurt 26 minuten en bestaat eigenlijk uit 2 nummers, maar ik tel het als 1!
  • John Prine – In Spite of Ourselves
  • Jennifer Lopez – Let’s Get Loud
  • Joan Jett – I Love Playing With Fire
  • Michael Franti & Spearhead – I Got You

Welke voedsel + (je eigen) hot sauce combinatie moeten onze volgers echt eens proberen?

Zondagochtenden zijn gemaakt voor Red Eyes! Pak een lager of pils, voeg tomatensap toe en een flinke scheut Secret Aardvark Habanero Hot Sauce. Zo start je de zondag op de juiste manier!

We willen Stacy graag bedanken voor haar openhartige antwoorden op onze vragen. Uiteraard willen we jullie nog even wijzen op de geweldige sauzen die zij en haar team maken. Hier kun je alle Secret Aardvark sauzen vinden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

payment payment payment
Algemene voorwaarden Privacy verklaring Created by wedentify