Meet the Makers: SWET

SWET hot sauces meet the makers heatsupply

Steeds meer mensen leren de wondere wereld van hot sauce kennen, maar over de makers van die heerlijke hete sauzen is voor velen nog niet veel bekend. Wie zijn toch die helden achter de merken die ons verwennen met de lekkerste pittige sauzen? Tijd om daarachter te komen in onze interview-serie ‘Meet the Makers’.

SWET

Dit hot sauce merk, afkomstig van onze Zuiderburen, is wat ons betreft één van de meest unieke in ons assortiment. Niet alleen vanwege de smaken, maar ook vanwege de toffe stijl. Zeer herkenbare flesjes en idem dito labels. Het was één van de redenen waardoor we in het merk geïnteresseerd raakte, maar na het proeven waren we al helemaal verkocht. De oprichter van dit merk is Thibault (links op bovenstaande foto) en we vroegen hem om onze 10 vragen te beantwoorden.

Wanneer en wat was je eerste ervaring met hete saus?

Toen ik een kind was, ging ik elke woensdag naar mijn oma om te lunchen met al mijn neven en nichten. Mijn oma maakte vaak een door haar eigen uitvinding geïnspireerd gerecht met Aziatische invloeden, op smaak gebracht met 5 kruiden en saté, dat ze “Chinese rijst” noemde. We deden sojasaus, niok-man en vooral veel sambal in onze kommen en doopten onze eetstokjes direct in de pot. Ik denk dat ik daardoor de liefde voor chili’s heb gekregen.

Hoe ben je op de naam van je merk gekomen?

Het gaat terug tot de prehistorie van SWET: na bijna tien jaar als ontwerper en art director in de reclame had ik er genoeg van en werd ik fulltime fietskoerier, waarbij ik elke dag tussen de 50 en 80 km reed, elke dag, op een vaste versnelling fiets zonder remmen, al bijna twee jaar. Mijn kont was altijd nat van de regen, mijn rug nat van het zweet, en ik zocht verlossing in constante fysieke inspanning, daar komt de term SWET vandaan. Het was in die tijd dat ik me concentreerde op nevenprojecten die echt representatief waren voor wat me in het leven dreef: ik maakte upcyclingtassen, gesoldeerde stalen fietsstelen, sturen en frames, en natuurlijk hete sauzen. Al deze zijprojecten vielen destijds onder het SWET-label. Je kunt enkele duidelijke voorbeelden van dat eclectische tijdperk zien door helemaal onderaan mijn instagram-account te scrollen, ik heb niets verwijderd. What you SWET is what you get.

Waardoor besloot je om je eigen merk te starten?

In het begin maakte ik de saus alleen voor mezelf, waarbij ik praktisch elke dag op een nogal obsessieve manier recepten creëerde en verfijnde. Maar als getraind ontwerper vond ik het meteen leuk om ze namen en visuele identiteiten te geven, en al snel organiseerde ik “Torture tests“; bijeenkomsten waarbij ik vrienden vroeg een formulier in te vullen om feedback te krijgen en mijn sauzen te vergelijken met de smaak van anderen. Geleidelijk aan breidde ik dit uit naar vrienden van vrienden enzovoort. zo begon ik vraag te zien, want mensen wilden ze kopen, dus ik overwoog serieus om ze te verkopen. Zo simpel is het.

Wat is je favoriete ingrediënt om mee te werken (naast pepers)?

Azijn, waarschijnlijk. Ik maak veel van de azijn die we gebruiken vanaf nul. Anders al het fruit van het seizoen; we brengen elke maand een limited edition uit die altijd gebaseerd is op het seizoen, omdat ik graag nieuwe producten ontdek en experimenteer met nieuwe combinaties. Maar de zoektocht naar de juiste producten in het algemeen interesseert me enorm: al onze sauzen worden gemaakt van verse ingrediënten en het is altijd spannend om met lokale producenten te werken.

Hoe ziet je werkruimte eruit? 

Wat is het ultieme hoogtepunt tot nu toe?

De eerste batch saus in de SWET FACTORY in het LAB, na maanden van voorbereiding met mijn partner Mathieu. Ik had de saus anderhalf jaar in een gedeelde keuken gemaakt en dat was een geweldig gevoel van prestatie en vooruitgang voor ons beiden. Ik was zo opgewonden dat ik aan het einde van de productie een fles op de gloednieuwe rode vloer gooide, zoals wanneer je een boot doopt. Het probleem was dat we die dag TEARS maakten, een zeer sterke Carolina Reaper-saus, en we waren de vloer al aan het dweilen, dus het veroorzaakte een chemische reactie die traangas waardig was en we beëindigden de schoonmaakbeurt huilend en hoestend, maar wat waren we blij!

Wat is je favoriete hot sauce van een ander merk?

Ik schaam me een beetje om het te zeggen, maar eerlijk gezegd is het nog steeds Tabasco. Het is niet erg origineel en het is meer een smaakmaker dan een saus, maar daarom ben ik hete saus gaan maken, om iets heel anders te hebben met superieure kwaliteit. Het is de absolute standaard.

Heb je een favoriete culturele hot sauce-referentie (in muziek of tv/film)?

Het album van de Beastie Boys: HOT SAUCE COMMITTEE PART 2

Noem je 5 favoriete nummers die je graag speelt bij het maken/eten van hete saus.

We luisteren alleen naar volledige albums, maar oké:

– Nine Inch Nails / While I’m still there (Breyer P-Orrige ‘Howler’ remix)

– Laurent Garnier / Communications from the lab

– Extrawelt / Lost in Willaura

– The soft moon – The pain (The horrorist remix)

– Black Sabath / Planet Caravan

Noem een combinatie van eten + hot sauce die onze volgers gewoon moeten proberen.

Fumata in mayonaise. Perfect bij goede frietjes, wij noemen het FUMAYO. Of een SWET-saus op de restjes van de maaltijd van gisteravond… SWET SAVES.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door SWET (@swetbxl)

We willen Thibault van SWET bij deze bedanken voor het beantwoorden van onze vragen, maar vooral voor het maken van geweldige hete sauzen. Hier kun je alle SWET hot sauces vinden. Wil je meer verhalen achter de sausmakers lezen? Check hier dan al onze ‘Meet the Makers’ interviews!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

payment payment payment
Algemene voorwaarden Privacy verklaring Created by wedentify